Activiteit mei: Ikke, ikke, ikke!

Doel:

Cognitieve ontwikkeling: ontwikkelen van het zelfbewustzijn.
Motorische ontwikkeling: Met schilderen ontwikkelen ze hun fijne motoriek. spiegeltje

Leeftijd:

1,5 – 4 jaar (alternatieve activiteit voor 0-1,5 jaar)

Benodigde materialen:

Spiegels.
Verf en kwast of vingerverf. Wil je de verf wat langer nat houden voeg een klein beetje afwasmiddel toe aan de verf.
Papier voor afdrukken.
Schoonmaakspullen voor de spiegel.

Benodigde ruimte:

Op de groep of in een knutselruimte

Tijd:

15 tot 45 minuten afhankelijk van de leeftijd en de hoeveelheid kinderen

Uitvoering:

Rond de leeftijd van twee jaar legt een kind de link tussen zijn lichaam en het beeld ervan in een spiegel. Deze activiteit is gebaseerd op dit uitgangspunt. Je gaat samen met de peuters een zelfportret maken. (Misschien leuk voor moeder- of vaderdag?) Je kunt dit met 1 kind tegelijk doen of met meerdere kinderen tegelijk afhankelijk van de grootte van de spiegel of het aantal spiegels dat je hebt.

Je laat het kind in de spiegel kijken naar zichzelf. Laat het kind vertellen wat het ziet. Daarna laat je het kind met zijn vinger de lijnen van zijn/haar gezicht volgen. Waar zitten je oren? Waar is je neus? etc. Daarna kan het kind met een kwast of met zijn/haar vingers de contouren van zijn gezicht op de spiegel schilderen.

Zolang de verf nog nat is, kun je hiervan afdrukken op papier maken. Plaats een vel papier op de spiegel waar de verf zit. Wrijf goed over de achterkant en haal het papier langzaam van de spiegel. Je hebt nu een afdruk van het zelfportret van het kind op de spiegel. De spiegel maak je schoon (dit kun je samen met het kind doen) en je kunt het volgende kind laten schilderen.

Alternatieve activiteit:

Als je het schilderen met textielverf doet (wel goed er bij blijven!) dan kun je een afdruk op een linnen tasje maken en heb je een mooi moeder- of vaderdagkado.
Baby’s van 0 tot 1,5 jaar  kunnen met scheerschuim op een spiegel of andere gladde ondergrond tekenen.

Veel plezier!